Tarnobrzeg dnia 28.03.2019r.
 
STAROSTA  TARNOBRZESKI
 
RO-V.604.1.2019
 

POSTANOWIENIE

 
 
Na podstawie art. 63 ust.1 i ust.2 oraz art. 75 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 3 października 2008r.  o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz.U. z 2017 r., poz. 1405/ a także w związku z § 3 ust.1 pkt 85 lit.a  rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r, w sprawie przedsięwzięć  mogących znacząco oddziaływać na środowisko/ Dz.U. z 2016 r. poz .71/ oraz art. 123  i 124 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego /tekst jednolity Dz.U. z 2017r. poz. 1257/, działając z urzędu,
 
                                                                                               postanawiam
 
stwierdzić brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia p.n.„
„Scalenie gruntów na obiekcie Wola Baranowska gmina Baranów Sandomierski na obszarze   1344 ha , w ramach poddziałania „Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
 
 

Uzasadnienie

Obwieszczeniem z dnia 25.02.2019 r., znak RO-V.604.1.2019 Starosta Tarnobrzeski na podstawie art. 73 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku  i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko /Dz.U. z 2017, poz. 1405/ i karty informacyjnej przedsięwzięcia, ogłosił z podaniem do publicznej wiadomości, jednocześnie zawiadamiając strony postępowania, zgodnie z art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego, wszczęcie z urzędu postępowania w sprawie wydania decyzji  o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia polegającego na scaleniu gruntów położonych w obszarze wsi Wola Baranowska gmina Baranów Sandomierski , na powierzchni 1344  ha,  w ramach poddziałania „Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.
Planowane przedsięwzięcie kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących potencjalnie  znacząco oddziaływać na środowisko, dla których przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane zgodnie z § 3 ust.1 pkt 85 lit. a  rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko /Dz.U. z 2016r., poz. 71/.
W związku z powyższym zgodnie z art. 64 ww. ustawy organ prowadzący postępowanie, przedkładając wymagane dokumenty tj.: kopia wniosku, karta informacyjna przedsięwzięcia opatrzona podpisem jej autora (także w formie elektronicznej), kopia obwieszczenia z dnia 25.03.2019 r. znak RO-V.604.1.2019 o wszczęciu z urzędu postępowania administracyjnego w przedmiocie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla ww. przedsięwzięcia, a także kopie wypisu i wyrysu z obowiązującego Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego Urzędu Miasta i Gminy Baranów Sandomierski dla terenu realizowanego przedsięwzięcia, wystąpił pismem z dnia 25.02.2019r. znak: RO-V.604.1.2019 do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, o opinię, co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko. RDOŚ pismem z dnia 7.03.2019r. znak WOOŚ.4220.22.3.2019.PW.2  stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia.
Pismem z dnia 25.02.2019 r., znak : RO.V.604.1.2019 Starosta Tarnobrzeski wystąpił również do Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Rzeszowie, o wydanie opinii dotyczącej potrzeby przeprowadzenia  oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia oraz ustalenie  ewentualnego  zakresu raportu. Dyrektor Regionalnego zarządu  Gospodarki   Wodnej    w Rzeszowie, wydał opinię znak:RZ.RZŚ.436.144.2019.MS z dnia 6.03.2019 r .w której stwierdził , że dla w/w przedsięwzięcia przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko nie jest wymagane.
 Rozstrzygnięcie kwestii potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oparto na analizie przeprowadzonej w aspekcie szczegółowych uwarunkowań dotyczących kwalifikowania przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko. Uwzględniając uwarunkowania określone w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania   na    środowisko   /Dz.U. z 2017r., poz. 1405/,    Starosta Tarnobrzeski  ustalił,
 co następuje, biorąc pod uwagę:
 
1. rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
 
  1. skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji:
 
Przedsięwzięcie dotyczy obszaru całej wsi Wola Baranowska, gm. Baranów Sandomierski w powiecie tarnobrzeskim , województwo podkarpackie.
Scalenie gruntów ma na celu stworzenie korzystniejszych warunków gospodarowania w rolnictwie  i leśnictwie poprzez poprawę struktury obszarowej gospodarstw rolnych i leśnych, racjonalne ukształtowanie rozłogów gruntów względem ośrodka gospodarczego, dostosowanie granic nieruchomości do systemu urządzeń melioracji wodnych, dróg oraz rzeźby terenu – art. 1 ustawy  z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (tekst jednolity Dz.U. z 2018 r., poz. 908).
Projekt scalenia gruntów obejmuje obszar całej wsi Wola Baranowska – 1344 ha.
 W obszarze wsi Wola Baranowska zlokalizowane są tereny kolejowe oznaczone jako działka ewidencyjna nr 320 o pow. 3,3811 ha. Decyzją Nr 3 Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 24 marca 2014 r. w sprawie ustalenia terenów, przez które przebiegają linie kolejowe, jako terenów zamkniętych   w/w działka została uznana za teren zamknięty. W związku z powyższym tereny kolejowe zostaną wyłączone z postępowania scaleniowego, wobec tego   projekt scaleniowy przewiduje ogółem  do scalenia powierzchnię ok 1340,41 ha.
 
  1. powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć znajdujących się na obszarze, na którym będzie oddziaływać przedsięwzięcie:
 
Nie występują powiązania z innymi przedsięwzięciami.
 
  1. wykorzystywania zasobów naturalnych:
 
Nie dotyczy ww. przedsięwzięcia.
 
 
  1. emisji i występowania innych uciążliwości:
 
Planowane scalenie gruntów nie spowoduje wprowadzenie do środowiska jakichkolwiek substancji. Jedynie pracownicy zamieszkujący na danym terenie przez czas jego trwania będą wytwarzali pewne ilości ścieków bytowych, które będą gromadzone w stosownych zbiornikach i dostarczane  do oczyszczalni ścieków  oraz odpadów komunalnych, które na terenie gminy są gromadzone w plastikowych pojemnikach i workach foliowych.
 Na chwilę obecną Inwestor nie podjął ostatecznej decyzji w dotyczącej lokalizacji zaplecza technicznego i bazy sprzętowo – magazynowej. Założono, że w czasie prowadzenia prac terenowych zaplecze techniczne będzie odizolowane od gruntu  i wód gruntowych. Stanowiska postoju dla sprzętu technologicznego zostaną zadaszone. Zaplecze techniczne wyposażone zostanie w sorbenty. Samochody tankowane będą tylko na stacjach paliw a spychacze, walce, koparki tankowane będą na terenie zaplecza technicznego z beczek przywożonych przez dystrybutorów paliw, z którymi zostaną zawarte odpowiednie umowy. Na terenie bazy magazynowane będą niewielkie ilości paliwa, jako zabezpieczenie w sytuacjach koniecznego uzupełnienia przed dostawą. Znajdować się będą w pojemnikach spełniających wymagania przeciwpożarowe i ochrony środowiska.
 W czasie realizacji przedsięwzięcia mogą być wytwarzane odpady. Przy gospodarowaniu odpadami przestrzegane będą ogólne zasady gospodarowania odpadami wynikające z ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Wytwarzane odpady będą przetrzymywane zgodnie z wymaganiami w zakresie ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa życia i zdrowia ludzi, w szczególności w sposób uwzględniający właściwości chemiczne i fizyczne odpadów, stan skupienia, oraz zagrożenia, które mogą powodować. Następnie przekazywane                      będą do odzysku lub unieszkodliwiania.
 
  1. ryzyka wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii:
 
Nie dotyczy ww. przedsięwzięcia.
 
2. usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska,  w szczególności przy istniejącym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego– uwzględniające:
 
 
  1. obszary wodno-błotne oraz inne obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych:
 
Obiekt położony jest w zasięgu zlewni rzeki Trześniówki II rzędu. Sieć wodną stanowią Kaczówka IV rzędu, Łuczek II rzędu oraz rowy IV i V rzędu. Pokrywają go utwory aluwialne w przeważającej części stare tarasy akumulacyjne, głębokie, średnio głębokie i płytkie o składzie mechanicznym piasków i pyłów.
Poziom wód gruntowych waha się od 0,5 m do 3 m.
Zgodnie z opublikowanymi pod adresem http://mapy.isok.gov.pl/imap/  na Hydroportalu MZP i MRP mapami zagrożenia powodziowego, planowane przedsięwzięcie znajduje się poza obszarami szczególnego zagrożenia powodzią, jednak teren ten objęty został scenariuszem uszkodzenia wału i leży na terenach narażonych, na zalanie w przypadku zniszczenia lub uszkodzenia wału przeciwpowodziowego.
Na terenie wsi występują wody powierzchniowe rzeczne do których należą:
Łuczek (Krajowy kod Jednolitej Części Wód Powierzchniowych rzecznych – JCWP)
RW2000172196389) oraz Kaczówka (Krajowy kod Jednolitej CzęściWód Powierzchniowych rzecznych RW200017219649). W myśl zapisów art. 56 i art. 57 ustawy Prawo wodne (Dz. U. z 2017 r. poz. 1566 z późn. zm.)  celem środowiskowym dla jednolitych części wód powierzchniowych niewyznaczonych jako sztuczne lub silnie zmienione jest ochrona oraz poprawa ich stanu ekologicznego i stanu chemicznego, tak aby osiągnąć co najmniej dobry stan ekologiczny i dobry stan chemiczny wód powierzchniowych, a także zapobieganie pogorszeniu ich stanu ekologicznego i stanu chemicznego.
Z uwagi na rodzaj, charakterystykę i lokalizację planowanego przedsięwzięcia, nie przewiduje się negatywnego wpływu jego realizacji   na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych dla jednolitych części wód powierzchniowych o których mowa w ustawie Prawo wodne.
Występują również jednolite części wód podziemnych KOD UE:
PLGW2000135, które swym zasięgiem obejmują prawie całą wieś. W myśl zapisów art. 59 i art. 60 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne celem środowiskowym dla jednolitych części wód podziemnych jest: zapobieganie  lub ograniczanie wprowadzania do nich zanieczyszczeń; zapobieganie pogorszeniu oraz poprawa ich stanu; ich ochrona i podejmowanie działań naprawczych,  a także zapewnianie równowagi między poborem a zasilaniem tych wód,  tak aby osiągnąć ich dobry stan.
 Cel środowiskowy, o którym mowa powyżej, realizuje  się przez podejmowanie działań zawartych w planie gospodarowania wodami  na obszarze dorzecza. Działania polegają w szczególności na stopniowym redukowaniu zanieczyszczenia wód podziemnych przez odwracanie znaczących  i utrzymujących się tendencji wzrostowych zanieczyszczenia powstałego w wyniku działalności człowieka.
 Realizacja planowanego przedsięwzięcia nie będzie ingerować w wody podziemne na tym terenie zarówno w fazie realizacji, jak również eksploatacji.  Na scalanym obiekcie nie występują ujęcia wody lokalnej.
                        Scalenie gruntów nie spowoduje ingerencji w naturalne cieki wodne.
 
  1. obszary wybrzeży:
 
Teren planowanego scalenia gruntów nie przylega do wybrzeża morskiego.
 
  1. obszary górskie lub leśne:
 
Obszar Woli Baranowskiej posiada płasko równinną rzeźbę terenu gdzie deniwelacje względne na odcinku 750 m nie przekraczają 3 m. Wysokości terenu   na całym obiekcie wynoszą od 152,0 m n. p. m. do pojedynczych punktów  o wysokości 156,0 m n.p.m. Zabudowa ma charakter zwarty i usytuowana  jest głównie wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 872 relacji Łoniów - Baranów Sandomierski - Majdan Królewski.   Obszary leśne stanowią : 85,42 ha  , to jest 6,4 %  powierzchni ogólnej obrębu
 
  1. obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód      śródlądowych:
 
Na omawianym obiekcie brak jest obszarów objętych ochroną prawną. Proponuje się tu rozwój rolnictwa ekologicznego, agroturystyki, utrzymanie i poszerzenie zadrzewień śródpolnych, utrzymanie zadrzewień  przyrzecznych i przydrożnych, ograniczenie stosowania środków chemicznych  w nawożeniu jak również w zwalczaniu szkodników. Zabrania się sztucznego obniżania poziomu wód gruntowych i odprowadzania ścieków do gruntu.
 
 
  1. obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszary Natura 2000 oraz pozostałe formy ochrony przyrody:
 
W obszarze scalenia gruntów brak Obszarów Chronionego Krajobrazu, Obszarów Natura 2000, Parków Narodowych, Parków Krajobrazowych, Rezerwatów, Użytków Ekologicznych, Zespołów Przyrodniczo -Krajobrazowych. Najbliżej położonymi obszarami Natura 2000 sa oddalone od granic w/w miejscowości ok 0,4 km obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska  PLH180055 oraz o ok 3,5  km obszar mający znaczenie dla  Wspólnoty Enklawy Puszczy Sandomierskiej PLH 180055 oraz o ok 4,0 km obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Tarnobrzeska Dolina Wisły PLH 180049. Inne obszar wchodzące w skład sieci  obszarów Natura 2000  znajdują się w większych odległościach .Planowane przedsięwzięcie znajduje się poza granicami głównych korytarzy ekologicznych wyznaczonych w Projekcie korytarzy ekologicznych łączących Europejską sieć Natura 2000 w Polsce (Jędrzejewski W, Nowak S., Stachura K.,  Skierczyński  M., Mysłajek   R. ,Niedziałkowski K. ,Jędrzejewska B., Wójcik J. .,M., Zalewska H,  Pilo  M., 2005) a zaktualizowanego w latach 2010 – 2012 przez Instytut Biologii Ssaków PAN w Bydgoszczy
 W środkowej części wsi, na prywatnej posesji zlokalizowany jest pomnik przyrody o imieniu „Ewa”, którym jest lipa drobnolistna. Drzewo sięga 25 m,  w obwodzie mierzy ponad 500 cm a wiek został oszacowany  na około 250 - 300 lat..
 
  1. obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone:
 
Nie ma wyznaczonych takich obszarów.
 
  1. obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne:
 
Do zabytków objętych prawnymi formami ochrony zlokalizowanych w obszarze scalenia należy Zespół Kościoła Parafialnego   pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa wraz z plebanią, wzniesiony w 1924 r.         
W obrębie zespołu obowiązuje: zakaz trwałej przebudowy i nadbudowy zabytkowych obiektów zespołu kościoła parafialnego, zakaz inwestowania kubaturowego, zakaz usuwania starodrzewu, w przypadku konieczności naruszenia tego zakazu, wymagane jest uzyskanie stosownego zezwolenia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków i wymóg uzgadniania wszelkich prac budowlanych   z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, (wymóg dotyczy również budynku plebanii), zakaz zmiany istniejącego ukształtowania terenu, wymóg nadzoru archeologicznego przy wszelkich pracach ziemnych.
 Obiekty zabytkowe objęte ochroną konserwatorską:
Na terenie wsi nie występują obiekty archeologiczne wpisane do rejestru zabytków województwa podkarpackiego. Do stanowisk archeologicznych wpisanych do Gminnej Ewidencji Zabytków należą:
 
 
  1. gęstość zaludnienia:
 
Liczba mieszkańców  2172 – dane Urzędu Gminy Baranów Sandomierski.
 
  1. obszary przylegające do jezior:
 
W obrębie planowanego przedsięwzięcia nie występują jeziora.
 
j) uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej:
 
Nie występują takie obszary.
 
3) rodzaj i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do uwarunkowań      wymienionych w pkt 1 i 2, wynikające z :
 
  1. zasięgu oddziaływania –obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie     może oddziaływać:
Wieś Wola Baranowska leży w północno - zachodniej części województwa podkarpackiego, w powiecie tarnobrzeskim, w gminie Baranów Sandomierski. Wyznaczają ją współrzędne geograficzne: 50° 27' N i 21° 34' E. Administracyjnie Wola Baranowska jest jednym z 14 sołectw gminy graniczącym:
Obszar wsi położony jest w mezoregionie Równiny Tarnobrzeskiej wchodzącej     w skład Kotliny Sandomierskiej. Kotlina Sandomierska jest rozległym zapadliskiem     o założeniu tektonicznym, zwanym zapadliskiem przedkarpackim, wyerodowanym przez rzeki, o kształcie zbliżonym do trójkąta, wypełnionym mioceńskimi osadami   (do 2500 m miąższości na skraju Karpat). W dolinach rzek występują osady czwartorzędowe (piaski i gliny morenowe). 
Obszar gminy Baranów Sandomierski jest zdecydowanie rolniczy. 
Wola Baranowska zajmuje powierzchnie 1344,00 ha, a liczba mieszkańców wynosi 2172. Opracowaniem została objęta cała wieś jednak z postępowania scaleniowego zostaną wyłączone tereny kolejowe. Na terenie wsi brak wód płynących.
 
     Na terenie gminy obowiązuje Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Baranów Sandomierski uchwalone uchwałą Rady Miejskiej w Baranowie Sandomierskim nr XLI/279/2002 z dnia 28 sierpnia 2002 r, które stanowi podstawę polityki przestrzennej miasta   i gminy Baranów Sandomierski. Dla gminy Baranów Sandomierski  był sporządzony Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego zatwierdzony uchwałą nr XXVI/218/93 z dnia 2.04.1993 r., który następnie został zmieniony uchwałą nr XXXIX/339/98 z dnia 25.03.1998 r., w sprawie dokonania zmiany w miejscowym planie ogólnym zagospodarowania przestrzennego gminy Baranów Sandomierski. Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego utracił moc, dlatego w chwili obecnej obowiązuje jego zmiana  z 1998 r. i studium. 
 
  1. transgranicznego             charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy
przyrodnicze:
 
Przedsięwzięcie ma charakter lokalny i nie będzie powodowało transgranicznego oddziaływania na elementy przyrodnicze.  
 
  1. wielkości i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury      technicznej:
 
Realizacja przedsięwzięcia w żaden sposób nie wpłynie na zwiększenie obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej. Nie będzie miała wpływu na zwiększenie poboru wody z wodociągu, obciążenie kanalizacji sanitarnej, czy poboru energii elektrycznej.
 
  1. prawdopodobieństwa oddziaływania:
Przedsięwzięcie nie będzie w żaden sposób negatywnie oddziaływać na środowisko.
 
  1. czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania:
Przedsięwzięcie nie będzie negatywnie oddziaływać na środowisko.
 
W toku postępowania i na podstawie karty informacyjnej przedsięwzięcia, ustalono co następuje:
 
Prace pomiarowe związane z założeniem osnowy pomiarowej, pomiarem szczegółów terenowych i wyznaczeniem projektu scalenia na gruncie wykonane zostaną przy użyciu nowoczesnych technologii, przy pomocy przyrządów elektronicznych (GPS, dalmierz). Prace projektowe związane ze scaleniem gruntów oraz założenie ewidencji gruntów po scaleniu wykonane zostaną w systemie informatycznym, w programie EWMAPA , EWOPIS, SCALENIA.
 
Celem scalenia gruntów jest tworzenie korzystniejszych warunków gospodarowania w rolnictwie i leśnictwie poprzez poprawę struktury obszarowej gospodarstw rolnych, lasów i gruntów leśnych, racjonalne ukształtowanie rozłogów gruntów, dostosowanie granic nieruchomości do systemu urządzeń melioracji wodnych, dróg oraz rzeźby terenu – art. 1 ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o scaleniu     i wymianie gruntów (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 908).
Scalenie gruntów jest zabiegiem przekształcającym układ przestrzenny gruntów na określonym obszarze, którego efektem jest: 
-zmniejszenie ilości działek ewidencyjnych w gospodarstwach rolnych, 
-      przybliżenie rozłogu gruntów poszczególnych gospodarstw rolnych do ich działek    siedliskowych,
Projekt scalenia gruntów zatwierdza się decyzją starosty. Decyzja stanowi tytuł do ujawnienia nowego stanu prawnego w księgach wieczystych.
Po zatwierdzeniu projektu scalenia wykonuje się zagospodarowanie poscaleniowe, obejmujące określone w decyzji o zatwierdzeniu projektu scalenia prace umożliwiające objęcie w posiadanie przez uczestników scalenia wydzielonych   im w ramach postępowania gruntów. Prace te obejmują w szczególności urządzenia dróg dojazdowych do gruntów rolnych oraz rekultywację części gruntów poprzez przywrócenie ich do stanu używalności. Do urządzenia przewiduje się wszystkie projektowane drogi, rowy odwadniające zostaną udrożnione i zmodernizowane.
Dokładny zakres prac, terminy wykonania, sposoby utwardzenia dróg  i powierzchnia pod poszczególne zadania jest możliwa do określenia  po zatwierdzeniu projektu scalenia, na etapie zagospodarowania poscaleniowego.
W ramach prac scaleniowych przewiduje się tworzenie silnych ekonomicznie gospodarstw rodzinnych. Nie przewiduje się zakłócenia równowagi przyrodniczej  a także zmniejszenia bioróżnorodności środowiska. Nie wystąpi zjawisko masowej likwidacji miedz na granicach działek.
Planowane przedsięwzięcie:
Scaleniem gruntów zostanie objęty obszar  wsi Wola Baranowska  z wyłączeniem terenów kolejowych czyli powierzchnia 1340,61 ha.
Scalenie gruntów wsi Wola Baranowska realizowane będzie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.  
 
Z uwagi na rodzaj i charakter przedsięwzięcia i odległość od obszarów Natura 2000, nie ma podstaw przypuszczać, aby jego realizacja mogła spowodować ich naruszenie. Obszar scalenia położony jest w znacznej odległości od granic Rzeczpospolitej Polskiej oraz ma charakter lokalny. Nie będzie, więc powodowało transgranicznego oddziaływania na poszczególne elementy przyrodnicze. Podczas realizacji przedsięwzięcia nie istnieje ryzyko wystąpienia poważnej awarii.
 Po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, Starosta Tarnobrzeski stwierdził brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia polegającego na scaleniu gruntów położonych w obszarze wsi Wola Baranowska gmina Baranów Sandomierski”, na powierzchni 1344 ha, w ramach poddziałania „Wsparcie na inwestycje związane z rozwojem, modernizacją i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, powiat tarnobrzeski, województwo podkarpackie, o ile zostaną spełnione następujące warunki:
1 .Prace związane z wycinką pojedynczych drzew i krzewów będą wykonane poza okresem lęgowym ptaków, tj. poza terminem od 1 marca do 31 sierpnia. Dopuszcza się możliwość wykonania wycinki drzew poza wskazanym okresem, jedynie w przypadku potwierdzenia przez ornitologa, że dane drzewo nie jest wykorzystywane przez ptaki jako miejsce gniazdowania, jak również, że wycinka nie będzie stanowiła zagrożenia dla innych gniazdujących w sąsiedztwie ptaków (obserwacje te powinny się odbyć w okresie 1-3 dni przed terminem planowanej wycinki). W razie stwierdzenia występowania chronionych gatunków ptaków, wycinkę należy wstrzymać do momentu opuszczenia drzew przez te gatunki lub do momentu uzyskania stosownych zezwoleń na odstępstwa od zakazów obowiązujących w stosunku do chronionych gatunków ptaków.
2 .Prace związane z modernizacją sieci rowów melioracyjnych, zostaną przeprowadzone poza okresem rozrodczym płazów i gadów, tj.: poza okresem od 1 marca do 31 lipca. Dopuszcza się możliwość wykonania ww. prac poza wskazanym okresem, jedynie w przypadku potwierdzenia przez herpetologa, że prace nie będą stanowiły zagrożenia dla bytujących w sąsiedztwie płazów i gadów.
 
Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono orzec jak w sentencji
 
 
 
Pouczenie:
Na niniejsze postanowienie stronom nie przysługuje zażalenie. Możliwość zaskarżenia istnieje w trybie odwołania od decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedmiotowego przedsięwzięcia, zgodnie z art. 142 Kodeksu postępowania administracyjnego.
 
 
                                                                                                                                      
 STAROSTA
 
Jerzy Sudoł