Krystyna Kozieja
w sprawie podjęcia działań mających na celu przywrócenie zlikwidowanych kursów komunikacji autobusowej dla mieszkańców Gminy Grębów na trasie Tarnobrzeg – Grębów – Wydrza – Krawce.
Treść interpelacji
Treść interpelacji
OR.0003.3.2019
2. związku międzygminnego – zarząd związku międzygminnego
3. miasta na prawach powiatu – prezydent miasta
4. powiatu – starosta
5. województwa – marszałek województwa
Zgodnie z art. 8 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym do zadań organizatora należy:
Badanie i analiza potrzeb przewozowych w publicznym transporcie zbiorowym otwiera zapisany w ustawie katalog zasad organizowania publicznego transportu zbiorowego.
Tarnobrzeg 31.10.2019
Pani Krystyna Kozieja
Radna Rady Powiatu Tarnobrzeskiego
Radna Rady Powiatu Tarnobrzeskiego
W odpowiedzi na interpelację zgłoszoną podczas XI Sesji Rady Powiatu Tarnobrzeskiego w dniu 22 października 2019 r. uprzejmie informuję i wyjaśniam.
Zagadnienia związane z organizacją publicznego transportu zbiorowego reguluje ustawa z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz.U. 2018 poz. 2016. tekst jedn. z późn. zm.). Organizator będący jednostką samorządu terytorialnego lub związkiem tych jednostek wykonuje zadania określone w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym za pomocą swojego organu. Jak stanowi art. 7 ust. 4 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym organem wykonującym zadania organizatora jest w przypadku:
1. gminy – wójtZagadnienia związane z organizacją publicznego transportu zbiorowego reguluje ustawa z 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz.U. 2018 poz. 2016. tekst jedn. z późn. zm.). Organizator będący jednostką samorządu terytorialnego lub związkiem tych jednostek wykonuje zadania określone w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym za pomocą swojego organu. Jak stanowi art. 7 ust. 4 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym organem wykonującym zadania organizatora jest w przypadku:
2. związku międzygminnego – zarząd związku międzygminnego
3. miasta na prawach powiatu – prezydent miasta
4. powiatu – starosta
5. województwa – marszałek województwa
Zgodnie z art. 8 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym do zadań organizatora należy:
- planowanie rozwoju transportu
- organizowanie publicznego transportu zbiorowego
- zarządzanie publicznym transportem zbiorowym
W celu realizacji przedmiotowych zadań organizator został wyposażony w określone kompetencje, a także może przedsięwziąć wiele działań faktycznych. Należy jednak podkreślić, że mogą być one realizowane tylko w granicach właściwości poszczególnych organizatorów. To podkreślenie jest istotne w odniesieniu do treści interpelacji Pani radnej.
O ile wskazaniem do organizacji publicznego transportu zbiorowego jest dostęp mieszkańców Wydrzy i Krawców do siedziby Gminy ( w interpelacji pisze Pani „możliwość dostępu głównie do lekarza specjalisty czy załatwienia różnych spraw urzędowych”). To organem właściwym jest wójt Gminy.
O ile wskazaniem do organizacji publicznego transportu zbiorowego jest dostęp mieszkańców Wydrzy i Krawców do siedziby Gminy ( w interpelacji pisze Pani „możliwość dostępu głównie do lekarza specjalisty czy załatwienia różnych spraw urzędowych”). To organem właściwym jest wójt Gminy.
Postulowane przez Panią radną przedłużenie kursów do Tarnobrzega, rodzi taki skutek prawny, że organizatorem publicznego transportu zbiorowego z miejscowości na terenie gminy Grębów do Tarnobrzega jest Marszałek Województwa. Z zestawienia przedstawionych definicji wynika bowiem, że do zadań gmin należy organizowanie linii nie wykraczających poza jej granice, do zadań powiatów należy organizowanie linii, które wykraczają poza granice pojedynczej gminy lecz nie przekraczają granic powiatu, do województwa zaś należą linie o zasięgu ponad powiatowym, na obszarze danego województwa. Miasto Tarnobrzeg jest gminą miejską o statusie powiatu grodzkiego.
Poza sporem jest Pani opinia i społeczne odczucie, że na przestrzeni ostatnich lat wystąpił znaczny spadek częstotliwości kursów komunikacji zbiorowej. Powodem jest masowy odwrót mieszkańców od komunikacji zbiorowej na rzecz przemieszczania się samochodami prywatnymi. Utrzymywane są kursy przynoszące per saldo dochód najczęściej w tzw. godzinach szczytu rano i w godz. popołudniowych między godz. 14 – 17.
Powiat analizował ustawę o publicznym transporcie zbiorowym w kontekście uwarunkowań lokalnych.
Powiat Tarnobrzeski nie ma obowiązku przygotowania planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego, w przypadku planowanego organizowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej, ( w Powiecie mieszka mniej niż 80 tysięcy. mieszkańców).
Kluczowe dla Powiatu zakłady przemysłowe (Pilkington Automotiv Poland, Federal Mogul Gorzyce S.A.) zorganizowały zamknięte przewozy pracownicze). Organizowanie przez Powiat kursów międzygminnych (a tylko takie Powiat może organizować) z pominięciem Tarnobrzega nie ma uzasadnienia merytorycznego i ekonomicznego.
Kończąc deklaruję wsparcie dla podjętych wspólnie z Gminą Grębów działań zmierzających do organizacji dodatkowych linii na ternie Gminy przez dotychczasowych lub nowych przewoźników na ogólnych rynkowych zasadach. W mojej ocenie dla podjęcia takich rozmów jest konieczne miarodajne określenie liczby potencjalnych pasażerów i optymalnej godziny w której frekwencja byłaby największa.Poza sporem jest Pani opinia i społeczne odczucie, że na przestrzeni ostatnich lat wystąpił znaczny spadek częstotliwości kursów komunikacji zbiorowej. Powodem jest masowy odwrót mieszkańców od komunikacji zbiorowej na rzecz przemieszczania się samochodami prywatnymi. Utrzymywane są kursy przynoszące per saldo dochód najczęściej w tzw. godzinach szczytu rano i w godz. popołudniowych między godz. 14 – 17.
Powiat analizował ustawę o publicznym transporcie zbiorowym w kontekście uwarunkowań lokalnych.
Powiat Tarnobrzeski nie ma obowiązku przygotowania planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego, w przypadku planowanego organizowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej, ( w Powiecie mieszka mniej niż 80 tysięcy. mieszkańców).
Kluczowe dla Powiatu zakłady przemysłowe (Pilkington Automotiv Poland, Federal Mogul Gorzyce S.A.) zorganizowały zamknięte przewozy pracownicze). Organizowanie przez Powiat kursów międzygminnych (a tylko takie Powiat może organizować) z pominięciem Tarnobrzega nie ma uzasadnienia merytorycznego i ekonomicznego.
Badanie i analiza potrzeb przewozowych w publicznym transporcie zbiorowym otwiera zapisany w ustawie katalog zasad organizowania publicznego transportu zbiorowego.
Z poważaniem
Starosta Tarnobrzeski
Jerzy Sudoł
Starosta Tarnobrzeski
Jerzy Sudoł